piątek, 30 grudnia 2016

Na wieży w Białowieży



Dawno już nie byłam w Białowieży, zbyt dawno. Na tyle dawno, by zatęsknić, zmobilizować ekipę i zobaczyć co piszczy w puszczy.


A piszczy...bida, niestety.
Jadąc tam, mijaliśmy smutne widoki- przerzedzoną puszczę zniszczoną przez kornika. Jeśli to ma być ekologia...ekhm, szkoda słów. Las wygląda tragicznie, przynajmniej w oczach osoby, która ma o nim utrwalane latami wyobrażenie. Poniższe zdjęcie nie oddaje całego obrazu spustoszenia, ale tak mniej więcej wygląda teraz chluba Podlasia, Puszcza Białowieska. Ogrom powalonych drzew, martwe świerki. I to wcale nie jest zasługa orkanu "Barbara", krążącego w święta nad Polską, lecz kornika drukarza. Eksperci twierdzą, że jest to zjawisko cykliczne i całkiem naturalne i ja naprawdę, bardzo chciałabym im wierzyć, ale to co zobaczyłam na trasie Hajnówka-Białowieża świadczy o tym, że sytuacja chyba wymknęła się komuś spod kontroli.



Na szczęście, były i plusy naszej krótkiej wycieczki. Piękne widoki na stare dęby z wieży muzeum, otwartego dla turystów nawet w święta. Zwiedzanie muzeum z multimedialnym przewodnikiem. Byłam już tam przed ośmiu laty, teraz uznałam, że czas najwyższy zacząć oswajać z żubrami moją córkę. Zresztą nie tylko z żubrami, bo na ekspozycjach przedstawiony jest cały przekrój zwierząt, ptaków i owadów zamieszkujących puszczę. Wartość dodaną stanowią odgłosy lasu, które można usłyszeć w tle.




Cerkiew w Białowieży


Wieża widokowa muzeum w Białowieży


Zmierzamy do muzeum














Widok na stare dęby


Na wieży w Białowieży






Kidizoom Action Cam był trafionym prezentem :)

A deserem i wisienką na torcie naszej grudniowej mikrowyprawy był spacer wśród starych drewnianych domków. Podlaska kolorowa architektura z charakterystycznymi okiennicami nie przestaje mnie zachwycać. Jeśli chcecie na żywo zobaczyć poniższe cudeńka, odwiedźcie koniecznie Sioło Budy.



















Z innych atrakcji Białowieży i okolic mogę Wam polecić Rezerwat Żubrów i Miejsce Mocy (KLIK). Śpieszcie się tylko, bo kornik drukarz nie śpi :)



6 komentarzy:

  1. super miejsce muszę je uwzględnić w swojej rozpisce podróży :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Śpieszmy się, bo minister Szyszko również czuwa...

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki, dzięki, dzięki ! Cudne klimaty. Tak sobie pomyślałam, ze niedługo się wybierzemy w tamte okolice....Zobaczyć. Cudze chwalicie - swego nie znacie. I w sumie moi jedni dziadkowie byli z Podlasia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najpiękniej jest tam na wiosnę i latem. Wybierzcie się, a nie pożałujecie!

      Usuń