poniedziałek, 11 maja 2015

Jastrzębia Góra na weekend



Majówka nad morzem okazała się strzałem w dziesiątkę. Wbrew prognozom pogoda dopisała, a kamieniste plaże Jastrzębiej Góry okazały się rewelacyjnym miejscem do odpoczynku.



Zatrzymaliśmy się w Piastowym Dworze (KLIK).  Pierwszego dnia naszego pobytu pogoda nie zachęcała nas do bliskiego spotkania z morzem, za to już następnego dnia, nie chcąc utracić ani jednej cennej weekendowej godziny, skoro świt wybrałam się poobcować z żywiołem. Pisałam o tym we wpisie Nadmorska medytacja.

Jak dla mnie największą atrakcją Jastrzębiej Góry są klify i kamieniste plaże. Dlatego spacerowałam brzegiem morza, kiedy tylko mogłam. W różnych warunkach pogodowych. Przy porywistym wietrze, kiedy to nieopatrznie zanieczyściłam Bałtyk foliową torebką (wiatr wywiał mi ją z otwartego plecaka i nie zdążyłam już jej dogonić) i w błogiej słonecznej ciszy. Zbierałam z córką kamienie i muszelki, wdychając jod. Mogłabym tam spędzić cały dzień.















Kolejnym punktem, którego nie można przegapić jest położony przy wschodniej części plaży malowniczy Lisi Jar, związany z postacią króla Zygmunta III Wazy. Na zboczach jaru rośnie stary bukowy las.











Będąc w Jastrzębiej Górze obowiązkowo trzeba zaliczyć Przylądek Rozewie, najdalej wysunięty na północ punkt Polski, jak zapewne pamiętacie z lekcji geografii. (By the way: Otóż po ostatnich pomiarach to się ponoć zmieniło i teraz najdalej wysuniętym punktem jest niedaleka Gwiazda Północy. Ja tego nie przyjmuję jednak do wiadomości:)). Kamienie na rozewskiej plaży robią wrażenie.








Największą atrakcją Rozewia jest stara latarnia morska i muzeum latarnictwa urządzone w jej wnętrzu. Warto wspiąć się na wysokość 33 metrów po krętych schodkach, by móc podziwiać rozległą nadmorską panoramę. Natomiast schodząc w dół można zwiedzać salki muzealne rozmieszczone na każdym piętrze latarni. Widziałam tam między innymi rękopisy Żeromskiego.







Zatem jeśli nie byliście jeszcze w Jastrzębiej Górze, wybierzcie się tam koniecznie. Na pewno nie pożałujecie. W mojej subiektywnej ocenie są tam najładniejsze plaże na całym polskim wybrzeżu. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz