wtorek, 3 lutego 2015

"Powrót do Nałęczowa"

Czytaliście już " Powrót do Nałęczowa"? Jeśli marzy Wam się chwila wyciszenia i chcielibyście przenieść się w czasie, warto sięgnąć po tę lekturę. Dawno już żadna książka nie przyniosła mi takiego spokoju i ukojenia.


Być w Nałęczowie przyjemności nie miałam, choć otarłam się o jego okolice (Kazimierz Dolny- KLIKKLIK,  Lublin- KLIK). Ale postaram się to nadrobić. Wszystko to za sprawą książki, którą się niedawno delektowałam. Tak, delektowałam, bo to moim zdaniem lektura, którą należy smakować powoli i dokładnie.
Autorka, Wiesława Bancarzewska, przenosi nas do Nałęczowa lat trzydziestych. Oczyma wyobraźni możemy ujrzeć ówczesne stroje, architekturę, zwyczaje. Główna bohaterka, Anna, za sprawą silnej tęsknoty za najbliższymi ma możliwość podwójnego, równoległego życia w czasach międzywojennych i w 2011 roku.
Co bardziej w duszy gra nałęczowskiej kuracjuszce? Dwudziesty pierwszy wiek z dostępem do Internetu i telefonią komórkową czy czasy, kiedy kobiety nosiły kapelusze a mężczyźni byli dżentelmenami w każdym calu? Wybierze współczesny Toruń czy życie na dawnej prowincji?




Jak się okazuje, mimo różnic w czasie, natura ludzka pozostaje niezmienna. Rządzą nią te same namiętności, pasje, tęsknoty. Uniwersalne są też życiowe prawdy. Oto jeden z cytatów, który szczególnie zapadł mi w serce i musiałam go sobie zanotować:
"Mądrzy ludzie potrafią odnaleźć się w tłumie jak członkowie jakiegoś tajnego bractwa. Znakiem rozpoznawczym są lekko uśmiechnięte oczy, wyrażające dystans do świata, a zwłaszcza do samego siebie."
"Powrót do Nałęczowa" to bardzo przyjemne w odbiorze, niezwykle klimatyczne czytadło, które świetnie oddaje dawne realia. Kontrasty między teraźniejszością i przeszłością przedstawione są z humorem, postawa głównej bohaterki bywa imponująca, a opisy Nałęczowa sprawiły, że zapragnęłam odwiedzić to uzdrowiskowe miasteczko.

4 komentarze:

  1. Bardzo fajny post.:D
    Obserwujemy?
    Ja już!!
    http://domadomcia6.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Zachęcająca recenzja i czcionka miła dla oka :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam, doskonała na zimowe wieczory.

      Usuń
  3. Postaram sie przeczytać :)
    Klikniesz u mnie w link Sheinside
    Klikniesz w link Sheinside w tym poście? KLIK

    OdpowiedzUsuń