czwartek, 3 kwietnia 2014

"Jesteś cudem"



W codziennym pośpiechu nie zawsze dostrzegamy drobiazgi, które mogą sprawić, że poprawi nam się humor. Znam wielu malkontentów, na których nie robi wrażenia miły uśmiech sprzedawczyni z warzywniaka, aromat porannej kawy czy znaleziona na ulicy moneta.



Co daje mi nadzieję?
Pierwszy krokus, który kiełkuje w ziemi. Pączkujący bez. Zapach hiacyntów. Ptasie gniazdo pełne maleńkich niebieskich jajeczek..
Widok pierwszego motyla w roku.
Podwójna tęcza. Kobiety w ciąży i rozchichotane panny młode.
Paluszki noworodka(...)
Czterolistne koniczyny.
Błękitne nieba Van Gogha i baletnice Degasa w tiulowych spódniczkach.
(...) Karty do głosowania. Życzliwość nieznajomych.
Mnisi na całym świecie, którzy codziennie modlą się o pokój.(...)
Każdy świt, który rozprasza mrok.
(...) Monety wrzucane do fontann. Życzenia urodzinowe. Sukienki komunijne.
Nowo narodzone źrebięta. Piekarnia pełna tortów weselnych.
Żonkil, który wyrósł w nieoczekiwanym miejscu. Studenci dziennikarstwa.
(...) Startujący samolot. Świeczki urodzinowe na moment  przed tym, jak zgasi je życzenie.
(...) Pusta strona w nowym dzienniku.
(...) Kałuża, w której kąpią się wróble. Taki zachód słońca, który sprawia, że zapominasz o złym dniu.
(...) Dziecko, które niesie do domu stos książek z biblioteki. Widok krów pasących się przed farmą, którą mijam samochodem.
(...) Bazie wierzbowe. Siostry karmelitanki, które w wielkanocny poranek śpiewają, wkładając w to całe serce.
(...) Pełny kościół podczas mszy w Wielkanoc. Wystające spod śniegu fioletowe krokusy.
Rolnicy, artyści i poeci. Światło o świcie i zmierzchu.
Promienie słońca na trawie i świadomość, że Bóg ma mnie na oku.
Historie opowiedziane w witrażach. Dziecko ściskające garść zerwanych dmuchawców, jakby to był bukiet róż.
Nieznajomy, który mówi ci "Na zdrowie!", kiedy kichniesz. Przedszkolak pytający "Dlaczego?" setny raz w ciągu pięciu minut.
(...) Informacja, że znajomym urodziło się dziecko.
Złote gody.
(...) A co tobie daje nadzieję? Przyjrzyj się swemu życiu, a odpowiedź znajdziesz wszędzie wokół.

Takie i podobne fragmenty można znaleźć w książce Reginy Brett "Jesteś cudem". Czasami odnoszę wrażenie, jakbym to ja była ich autorką. Od dłuższego już czasu potrafię docenić piękno i różnorodność otaczającego świata. W każdym szczególe. Nauczyłam się cieszyć z najdrobniejszych rzeczy. Zachwycać się wschodami i zachodami słońca, tęczą, kroplami deszczu na szybie, chabrami w zbożu.
Piosenką usłyszaną w radiu, reklamą kociej karmy, rzeźbą w parku, ciekawym rozwiązaniem architektonicznym, słowami dziecka.
Uśmiech na mej twarzy wywołuje widok starszych ludzi idących za rękę, miła rozmowa telefoniczna, ładnie podane danie.















Uwierzcie mi, można wyćwiczyć w sobie dostrzeganie pozytywów. Kiedyś pokonywałam codziennie na pieszo półgodzinną drogę do pracy i z powrotem. Nudziło mi się, a nie było za bardzo możliwości, by zmienić tę trasę na inną. Co więc robiłam, by droga do pracy była przyjemniejsza? Wyszukiwałam sobie obiekty, które cieszyły moje oko. Tu interesujący budynek, tam ładny dom i kwiaty w ogródku, rasowy pies, a tu dziewczyna ubrana tak, że aż mnie skręca z zazdrości. Tu ciekawa nazwa uliczki, tu fantazyjnie przystrzyżony żywopłot, a po ulicy mknie samochód- marzenie. Wystawa sklepowa przyciąga wzrok, wróbel chlapie się w kałuży, a kot wygrzewa się na parapecie.
Z czasem droga do pracy, choć wciąż ta sama, stała się dla mnie prawdziwą przyjemnością. Nauczyłam się wychwytywać małe cuda w codzienności. Są wszędzie. Nowa gazeta w kiosku jest cudem, przedszkolaki, które wyszły na wycieczkę i billboard ze znaną aktorką również. Cudem jest wiatr we włosach, starsza pani w kapeluszu, budka z lodami....  i Ty, Czytelniku,  jesteś cudem.

  

4 komentarze:

  1. Niby małe rzeczy a jak ważne, wymienione tutaj. Polecam wszystkim żeby właśnie brali przykład z tych małych rzeczy niezauważalnych w codziennej gonitwie które mogą zmienić nastawienie do całego szarego dnia i ludzi :) Bravo, bravo, bravo Panna Marple :)

    OdpowiedzUsuń
  2. To "bravo" rozłożyło mnie na łopatki:)

    OdpowiedzUsuń