piątek, 21 lutego 2014

Cała Polska czyta dzieciom


Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła.

                                                                   Wisława Szymborska


Nie sposób nie zgodzić się ze słowami noblistki. Książka jest mi bliska od dziecka. Może za sprawą mamy- bibliotekarki, może za sprawą babci, która nauczyła mnie czytać, kiedy miałam cztery lata.
Ja również dbam o to, by moje dziecko od małego obcowało ze słowem pisanym. Może byłam z lekka nawiedzona, ale moja córka jeszcze w okresie prenatalnym zapoznała się z literaturą dla najmłodszych. Czytałam dla swego brzucha Lato w Dolinie Muminków Tove Jansson , czytałam Brzechwę i Tuwima, dzieła znane z mojego dzieciństwa.
Może dlatego teraz moja córka wprost przepada za wierszami klasyków? Wiadomo, że rynek czytelniczy zalewa obecnie cała fala nowoczesnych wierszokletów. Jest w czym wybierać, to fakt. Mnie jednak najbardziej przekonuje stara poczciwa poezja dziecięca. Rzekłabym: kultowa. Stanisław Jachowicz, Aleksander Fredro, Ludwik Jerzy Kern, Wanda Chotomska, Joanna Papuzińska, Ewa Szelburg- Zarembina, Danuta Wawiłow, Maria Konopnicka i wspomniani wcześniej Julian Tuwim i Jan Brzechwa- to są nazwiska, które do mnie przemawiają. Myślę, że do dzieci również. Bo jak wytłumaczyć fakt, że ulubionymi wierszami mojej trzyipółletniej K. są Małpa w kąpieli Fredry, Leń Brzechwy czy Okulary Tuwima?








Staram się często czytać córce, może nie codziennie, ale kilka razy w tygodniu. To taki nasz rytuał przed snem. Czytamy również prozę, ale wydaje mi się, że dla dziecka w tym wieku ilustrowane wiersze są najodpowiedniejsze. Mamy trzy duże antologie poezji dziecięcej, także jest w czym wybierać. Jak najbardziej popieram akcję CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM. Czytanie rozbudza wyobraźnię naszego dziecka, wzbogaca zasób słownictwa i uczy miłości do książek. Poza tym to idealny sposób spędzania czasu ze swoją latoroślą.

4 komentarze:

  1. Popieram Aniu :) Twoja córeczka kiedyś Ci za to podziękuje :)

    OdpowiedzUsuń
  2. a ja polecam Wam i na pewno pożyczę ,,Moje polskie rymowanki,, :) jeśli K. gustuje w tradycyjnych wierszach to będzie podobało a Ciecie Aniu przeniesie w czasy dzieciństwa - gwarantuję

    OdpowiedzUsuń